PENGGUNAAN GADGET DAN SEDENTARY BEHAVIOUR PADA ANAK USIA PRASEKOLAH DI TAMAN KANAK-KANAK AISYAH BUSTANUL ATHFAL III PARE

USAGE OF GADGETS AND SEDENTARY BEHAVIOURS IN CHILDREN AGE PRESCHOOL IN AISYAH BUSTANUL ATHFAL III KINDERGARTEN PARE

Authors

  • Linda Ishariani Stikes Karya Husada Kediri
  • Laviana Nita Ludyanti Stikes Karya Husada Kediri

DOI:

https://doi.org/10.53599/jip.v2i1.62

Keywords:

Penggunaan Gadget, Sedentary Behavior, Anak Prasekolah, Gadget Using, Preschool

Abstract

Abstrak : Penggunaan gadget menyebabkan perubahan pola, gaya hidup serta aktivitas terutama pada anak usia prasekolah. Anak  yang bermain gadget cenderung lebih banyak diam dan asyik dengan gadgetnya. Hal ini akan menyebabkan anak menjadi kurang bergerak (sedentary behaviour). Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisa hubungan penggunaan gadget dan sedentary behavior pada anak prasekolah di Taman Kanak-Kanak Aisyah Bustanul Athfal III Pare.  Penelitian ini menggunakan desain penelitian korelasional dengan pendekatan cross sectional. Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling. Jumlah sampel penelitian ini sebanyak 45 responden. Variabel independen dalam penelitian ini adalah penggunaan gadget, dan variabel dependennya adalah sedentary behavior. Data dikumpulkan dengan menggunakan kuesioner dan dianalisa denganan menggunakan uji Spearman Rho.  Penelitian menunjukkan bahwa penggunaan gadget sebagian besar dalam kategori sedang dan sedentary behavior dalam kategori berat. Hasil uji Spearman’s Rho didapatkan p= 0,002 maka H0 ditolak, hal ini menunjukkan  ada hubungan antara penggunaan gadget dan sedentary behavior. Nilai koefisien korelasi ρ = 0,457 maka ada hubungan positif sedang antara penggunaan gadget dan sedentary behavior. Saran untuk orangtua agar selalu mendampingi anak dalam bermain dan memberikan aktivitas yang sesuai untuk tumbuh kembang anak.

 

Abstract : The use of gadgets will cause changes patterns, lifestyles and activity in preschoolers. Children who play gadgets tend to be quiet and fixed toward their gadgets, and affect child to become less activity (sedentary behavior). The purpose of this study was to analyze the relationship between the use of gadgets and sedentary behavior in preschoolers in Aisyah Bustanul Athfal III Pare Kindergarten. This study was a correlational research design with cross sectional approach. The sampling technique used was purposive sampling. The number of samples of this study were 45 respondents. The independent variable in this study is the using of gadgets, and the dependent variable is sedentary behavior. Data were collected using a questionnaire and analyzed using the Spearman Rho test. The results show that the use of gadgets is mostly in the moderate category and sedentary behavior in the heavy category. Spearman’s Rho test resulting p = 0.002 means there is a relationship between gadget usage and sedentary behavior. Correlation coefficient value r = 0.457 then there is a moderate positive relationship between the use of gadgets and sedentary behavior. The use of gadgets is related to sedentary behavior which is influenced by the child's sex, parental work and changes in behavior patterns. Suggestions for parents to always accompany children while playing and provide activities appropriate for child development.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

27-06-2020