PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA EDUKASI VIDEO MENGGUNAKAN APLIKASI TIKTOK TERHADAP PENINGKATAN PENGETAHUAN ANEMIA PADA REMAJA PUTRI DI SMAN KOTA JAMBI
THE EFFECT OF USING VIDEO EDUCATIONAL MEDIA USING THE TIKTOK APPLICATION ON INCREASING ANEMIA KNOWLEDGE IN ADOLESCENT GIRLS AT SMAN JAMBI CITY
DOI:
https://doi.org/10.53599/jip.v6i2.275Keywords:
remaja putri, anemia, tiktok, edukasi, adolescent girls, educationAbstract
Abstrak
Masa remaja merupakan masa yang rentan mengalami anemia. Prevalensi angka kejadian anemia pada remaja putri Berdasarkan laporan World Health Organization (WHO) tahun 2015 menyatakan bahwa lebih dari 30% atau 2 milyar orang di dunia berstatus anemia. Saat ini aplikasi TikTok menjadi trend baru dikalangan remaja, sehingga dapat dimanfaatkan sebagai media untuk menyampaikan informasi mengenai anemia pada remaja. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh penggunaan media edukasi video dengan aplikasi tiktok terhadap peningkatan pengetahuan anemia pada remaja putri di SMAN 8 Kota Jambi. penelitian ini adalah Pre eksperimen dengan rancangan One Group Pretest-Posttest. Teknik pengambilan sampel adalah purposive sampling. Sampel pada penelitian ini sebanyak 20 remaja putri di SMAN 8 Kota Jambi dan uji statistic yang digunakan adalah uji Wilcoxon. Hasil penelitian menunjukkan ada pengaruh video dengan menggunakan apliksai TikTok terhadap pengetahuan anemia pada remaja putri dengan (P= 0,000) Disarankan pemberian edukasi tentang pencegahan anemia dapat menggunakan media video dengan aplikasi TikTok sebagai alternatif media dalam pemberian informasi kepada masyarakat.
Abstract
Adolescence is a period that is prone to anemia. The prevalence of anemia in adolescent girls based on the 2015 World Health Organization (WHO) report states that more than 30% or 2 billion people in the world have anemia status. Currently the TikTok application is a new trend among teenagers, so it can be used as a medium to convey information about anemia in adolescents. The purpose of this study was to determine the effect of using video educational media with the TikTok application on increasing anemia knowledge in adolescent girls at SMAN 8 Jambi City. this research is a pre-experiment with a One Group Pretest-Posttest design. The sampling technique was purposive sampling. The sample in this study were 20 adolescent girls at SMAN 8 Jambi City and the statistical test used was the Wilcoxon test. The results showed that there was an effect of video using the TikTok application on anemia knowledge in adolescent girls with (P = 0.000) It is recommended that providing education about anemia prevention can use video media with the TikTok application as an alternative media in providing information to the community
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmiah Pamenang

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.